اهمیت طبیعت در رشد کودک

رقص کودکان در طبیعت 1872 اثر هانس توما

بیش‌تر گزارش ها ادعا می کنند که بچه های امروزی بیش از هر زمان دیگری از طبیعت جدا شده اند. بخشی از این مسئله ممکن است میزان زمانی باشد که کودکان در خانه یا مدرسه می گذرانند، و سپس تعداد ساعاتی که صرف انجام فعالیت های از پیش تعیین شده و ساختار یافته مانند باشگاه، درس یا ورزش می کنند. به نوعی ، بیشتر بچه ها بازی های آنلاین و گذراندن زمان در دنیای دیجیتال را به بازی در خارج از خانه ترجیح می دهند.

با این حال، والدین باید از اهمیت طبیعت در رشد کودک خود آگاه باشند، از جمله سلامت جسمانی و شناختی. این نیازی به پیاده‌روی‌های برنامه‌ریزی‌شده یا سفرهای کمپینگ با درجه سختی بالا ندارد، بلکه صرفاً حضور در فضای باز و لذت بردن از همه فرصت‌های یادگیری، تجربیات و مزایایی است که طبیعت ارائه می‌دهد.

تجربه حسی

گذراندن زمان در طبیعت تجربیات حسی منحصر به فردی را برای کودکان فراهم می کند. این شامل مناظر، صداها، بوها و بافت هایی است که نمی توان در داخل خانه تکرار کرد. طبیعت کاتالیزوری برای تحریک کنجکاوی، خلاقیت و تفکر انتقادی کودک، حتی در سنین بسیار پایین است. در اینجا چند ایده برای تقویت تجربه حسی فرزندتان در طبیعت وجود دارد:

پیاده روی کنید : پیاده روی با فرزندتان نه تنها به‌عنوان ورزش و تنفس هوای تازه مفید است، بلکه به هر دوی شما اجازه می دهد تا از حواس خود برای کشف محیط استفاده کنید. حتی اگر کودک شما در کالسکه است، می توانید به حیوانات، درختان یا گل هایی که می بینید اشاره کنید. این به فراگیری زبان، دسته بندی و مقایسه اندازه، رنگ ها و شکل ها کمک می کند. پیاده روی به شما امکان می دهد لحظات آرامی را نیز برای شنیدن و بوییدن دنیای طبیعی داشته باشید. همچنین می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید که بافت علف‌ها و برگ‌ها یا وزش باد را متوجه و احساس کند.

عکس بگیرید : یکی از جذاب ترین و محرک ترین جنبه های طبیعت، تغییرات آن است. شما و فرزندتان می توانید در طول هر فصل از یک منطقه عکس بگیرید و تفاوت ها را با هم مقایسه کنید. حتی می‌توانید کولاژی بسازید که چگونه هر فصل تجربیات حسی متفاوتی را به همراه دارد. به عنوان مثال، زمستان‌ها معمولاً سرد هستند، بهار معمولاً صدای پرندگان و حیوانات به گوش می‌رسد، پاییز دارای رنگ‌های پر جنب و جوش است و تابستان معمولاً بوی علف می‌دهد.

برخلاف زمانی که در داخل خانه سپری می شود، به خصوص در مقابل صفحه نمایش های دیجیتال، طبیعت از نظر آنچه می بینیم، می شنویم، بو و احساس می کنیم لحظه به لحظه غیرقابل پیش بینی است. این تجربه حسی منحصر به فرد از حضور در فضای باز برای کودکان در هر سنی جالب و آرام بخش است، زیرا آنها زندگی اطراف خود را در دنیای طبیعی به جای دنیای مجازی تجربه می کنند.

ارتباطات

انسان ها بیش از هر زمان دیگری برای ارتباط با محیط و یکدیگر به روش های مثبت تلاش می کنند. گذراندن زمان در طبیعت به کودکان کمک می کند تا ارتباطات عمیقی با زمین و چرخه زندگی طبیعی برقرار کنند. طبیعت، درست مانند انسان، می تواند به طور همزمان زیبا و خشن باشد. این چرخه‌ها و الگوهای طبیعی به بچه‌ها کمک می‌کند تا نسبت به ارزشمندی موجودات زنده آگاهی پیدا کنند، بنابراین به آنها انگیزه می‌دهد تا با اشکال متفاوت زندگی با احترام رفتار کنند – از جوانه زدن گل‌ها گرفته تا حیوانات و پرندگان و حتی خود سیاره.

علاوه بر این، گذراندن زمان در طبیعت به کودکان اجازه می دهد تا ارتباطاتی را ایجاد کنند که در داخل خانه آنها اتفاق نمی افتد. برای مثال، آنها ممکن است با بچه های دیگری در بیرون ملاقات کنند و همبازی شوند، یا ممکن است با همسایه ای که از بیرون بودن لذت می برد، دوستی پیدا کنند.

بازی ایمن

بسیاری از والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ممکن است داستان‌هایی درباره «روزهای خوب قدیم» بگویند، زمانی که همه از طلوع آفتاب تا روشن شدن چراغ‌های خیابان، بدون نظارت یا دخالت بزرگسالان بیرون بازی می‌کردند. درست است که کودکان امروزی نسبت به نسل های گذشته «دور از طبیعت» هستند و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. در نهایت، والدین می‌خواهند فرزندانشان ایمن باشند، تا از خطرات ناشی از حضور در طبیعت ، در امان بمانند. با این حال قرار گرفتن در طبیعت همراه فرزند نیز دارای شرایط خاصی ست.

خوشبختانه، راه‌های مطمئنی برای ماندن در طبیعت وجود دارد. بسته به سن و رشد کودک، والدین می توانند برای مدت زمانی که در خارج از منزل سپری می شود ، حد و مرزی را تعیین کنند. به‌علاوه، بیشتر شهرها و حومه‌ها دارای پارک‌هایی با وسایل بازی و همچنین مناطق سرسبز برای کودکان هستند. سفرهای یک روزه به ساحل یا دریاچه نیز برای لذت بردن از طبیعت مناسب است.

والدین می‌توانند برنامه های سالم طبیعت‌گردی را به شکل ایمن برای فرزندان خود فراهم کنند تا بچه‌ها احساس ناامنی، یا عدم اطمینان در مورد حضور در فضای باز نداشته باشند.

در مجموعه من و لیا ما از والدین و فرزندانشان با بازی‌ها، کتاب‌ها و سرگرمی های منحصربه‌فرد و طراحی‌شده حمایت می‌کنیم تا شناخت درباره جهان اطراف را در کودکان تقویت کنیم و خاطراتی از تجربیات مشترک ایجاد کنیم. برنامه های ما خلاقیت، کاوش، و سرگرمی را به‌ دور از فضای مجازی در کودکان در هر سنی تقویت می کنند.

منبع: Cognisprings

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا